Om Årets Sill

Idé

Årets Sill ska bevara och utveckla svenska silltraditioner på ett nytt och innovativt sätt.

 

Pengar till sjöräddningen

Årets Sill är en premiumsill som varje år utses av en namnkunnig jury. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och arbetet för ökad säkerhet till sjöss.

 

Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar. Salt & Sills köksmästare skapar varje år fyra moderna sillinläggningar till Årets Sill. Inläggningarna presenteras sedan för en expertjury som slutligen utser Årets Sill. I år har köksmästaren och producenterna gemensamt enats om den vinnande smaken.

 

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen, och går endast att köpa under samma år som den utses.

 

Smaker

2009  Fänkålsdill och aqvavit

2010  Senap och maltwhiskey

2011   Purjolök och svartpeppar

2012  Tranbär och citrontimjan

2013  Bacon och pepparrot

2014  Björnbär och grönpeppar

2015 Basilika och citron

2016 Anchochili & Ingefära

2017 O.P Anderson kryddad

Försäljning

2009  25 000 burkar

2010  50 000 burkar

2011  75 000 burkar

2012  75 500 burkar

2013  75 000 burkar

2014  75 000 burkar

2015 75 000 burkar

2016 70 000 burkar